Τι είναι τα AI Overviews και πώς λειτουργούν
Τα AI Overviews είναι η απάντηση της Google στην ολοένα και αυξανόμενη χρήση ΑΙ tools όπως το ChatGPT ή το Perplexity για να κάνουμε Search προϊόντα και υπηρεσίες.
Όλοι σιγά-σιγά παρατηρούμε την εμφάνιση της παρακάτω εικόνας όταν κάνουμε κάποιο Search από τις 25 Μαρτίου και μετά:

Έτσι έχει γίνει η μετάβαση από τα «10 μπλε links» των αποτελεσμάτων όπως εμφανίζονταν μέχρι τώρα, σε μια ΑI παραγωγή απάντησης για το ερώτημά μας, συνδυάζοντας contetn από πολλές πηγές μέσα στο SERP.
Η Google υιοθετεί σύστημα RAG (Retrieval‑Augmented Generation) για να αναλύει την ερώτηση του χρήστη, να αναζητά πληροφορίες από δεκάδες σελίδες, να τις συνθέτει και να παρέχει μια συνοπτική απάντηση.
Με την επέκταση σε πάνω από 200 χώρες τόσο ως προς τους χρήστες όσο και τις γλώσσες, η χρήση των AI Overviews έχει φτάσει τα 1,5 δισ. χρήστες/μήνα. Στις ΗΠΑ το νέο “AI Mode” με χρήση του Gemini 2.5 είναι ήδη η προεπιλεγμένη εμπειρία αναζήτησης.
Οι αλλαγές στη συμπεριφορά χρηστών και το SEO
Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν σημαντική μείωση CTR λόγω AI Overviews, με μελέτες όπως αυτή της Ahrefs να δείχνουν ~34.5% λιγότερα κλικ για κορυφαίες θέσεις SERP.
Παρόμοια, παρέχονται στοιχεία για πτώση CTR από 5,6% σε 3,1% (- 45%) , με διακύμανση 30–60% ανάλογα με τη θεματική της αναζήτησης . Στην Ιταλία, όπου ενεργοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2025, παρατηρείται μείωση 30 – 40% σε websites γενικού περιεχομένου, αλλά αύξηση 15 – 45% για websites με niche περιεχόμενο.
Σε επίπεδο publishers, μεγάλοι news publishers όπως οι HuffPost, Washington Post, Business Inside αναφέρουν μειώσεις > 50%. Ταυτόχρονα, οι χρήστες που επισκέπτονται ακόμα τις σελίδες έχουν υψηλότερη ποιότητα αλληλεπίδρασης και μεγαλύτερα conversion rates σύμφωνα με έρευνα του Ahrefs.
Ποιες όμως είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για το SEO στη νέα πραγματικότητα;
- Μετατόπιση στρατηγικής:
Πλέον προτεραιότητα δεν είναι τα rankings σε μπλε links, αλλά στην παραπομπή/αναφορά από τα AI Overviews.
Στα AI Overviews αυξάνουμε τις πιθανότητες αναφοράς (citation) τηρώντας τα παρακάτω:
• Δομημένο περιεχόμενο με schema markup
• Τεκμηριωμένες πληροφορίες με αναφορές πηγών και δεδομένων.
• Απόδειξη υψηλής εξειδίκευσης με χρήση niche θεματικών.
• Περιεχόμενο που αποδεικνύει E‑E‑A‑T και την ισχύ του brand σε συγκεκριμένους τομείς.
- Νέες μετρήσεις απόδοσης KPIs.
Πλέον εκτός από το CTR θα πρέπει να δίνεται προσοχή σε KPIs όπως:
• ΑΙ Citations δηλαδή πλήθος αναφορών από ΑΙ tools
• Η ποιότητα της επισκεψιμότητας (session duration, engagement, conversion).
• To EEAT του website μας. - Δημιουργία llms.txt file ή ενσωμάτωσή του στο robots.txt για καθοδήγηση AI crawlers.
- Generative Engine Optimization (GEO) και Answer Engine Optimization (AEO):
• Βελτιστοποίηση απαντήσεων που το AI μπορεί να χρησιμοποιήσει.
• Συνδυασμός με παραδοσιακό SEO
Συμπεράσματα
Τα AI Overviews αλλάζουν δραστικά τον τρόπο που αναζητούν οι χρήστες και το πώς λαμβάνουν πληροφορίες.
Η πτώση του CTR είναι πραγματική (30–60%), αλλά οι επισκέπτες που επισκέπτονται τα websites έχουν καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
- Το SEO μετασχηματίζεται: προτεραιότητα σε AI citations, δομημένo, ποιοτικό και αξιόπιστο περιεχόμενο.
- Οι publishers και τα brands θα πρέπει να υιοθετήσουν GEO + AEO στρατηγικές για να παραμείνουν σχετικοί σε ένα AI περιβάλλον αναζήτησης.
- Η εποχή του SEO όπως το ξέραμε μέχρι τώρα δεν έχει τελειώσει, αλλά η συνεχής αύξηση χρήσης ΑΙ tools το μεταμορφώνει.
Αν θέλετε η επιχείρησή σας να βρίσκεται μπροστά από τις τελευταίες εξελίξεις και να εκμεταλευτεί τις νέες ευκαιρίες που ανοίγονται επικοινωνήστε μαζί μας για να δημιουργήσουμε τη SEO στρατηγική σας στην εποχή της AI-driven αναζήτησης!